Aktualno

Znak avtomobilske osebnosti

17. jun 2020

Kaj je avtomobil brez »značke«? Stroj, ki bi bil sicer hitro lahko nekaj vsakdanjega in utilitarnega, z njo postane predmet poželenja, utelešenje čustev, izraz osebnosti. So pač logotipi, po katerih hrepenimo, in znaki, zaradi katerih (vsaj nekateri) ne bi nikoli vozili avtomobilov, na katerih bi se ti znašli. Imamo prav?

Logotipi nam omogočajo, da se počutimo kot del globalnega plemena in hkrati kot unikatni, enkratni posamezniki. S svojim znakom nam tovarne namreč sporočajo, kdo in kaj so, kakšno je njihovo poslanstvo, katere so njihove vrednote, znanje, DNK, predvsem pa, da niso samo izdelovalke pločevine za prevoz od točke A do točke B na štirih kolesih. V logotip je pač ujeta zgodba, s katero nam proizvajalci skušajo bolj ali manj neposredno pokazati, da so marsikaj (zanesljivi, praktični, hitri itd.), predvsem pa unikatni. Kot mi, njihovi kupci.


Evolucija

Lani jeseni je Volkswagen predstavil dve pomembni novosti: na ogled je postavil ID.3, svoje povsem novo električno vozilo, pa tudi nov tovarniški logotip. Zakaj? Obrazložitev je bila preprosta in logična: novim digitalnim avtomobilskim časom mora slediti tudi logotip. Ta je zdaj izrazito minimalističen, saj je dvodimenzionalen, dvobarven (bel in z novim modrim tonom), črka W pa se prvič spodaj ne dotika kroga. Pri Volkswagnu so prepričani, da bo znak tako bolje deloval na vseh digitalnih platformah. Novi logotip izčiščenih in nekoliko ožjih potez ohranja svojo osnovno obliko ter je tako kot njegovih osem oblikovnih predhodnikov sestavljen iz dveh stiliziranih črk, torej V in W, ki skupaj predstavljata ime tovarne Volkswagen – iz nemških besed Volk (ljudstvo, ljudje) in Wagen (avto, vozilo).

Prvi Volkswagnov logotip sicer izvira iz tridesetih letih minulega stoletja, ko je tovarna tudi nastala. Takratno vodstvo si je zaželelo, da bi izdelovala avtomobile za množice, to pa sta morala odražati tudi ime in logotip. Črki V in W sta bili na prvih avtomobilih zapisani druga nad drugo znotraj kroga ter obdani z zobnikom, v katerem se je skrivala svastika.

Ta logotip je izdelal Franz Xaver Reimspiess, ki je hkrati odgovoren za obliko prvega hrošča. Toda točno tak je bil v uporabi samo dve leti, saj se je med drugo svetovno vojno nekoliko spremenil. Odstranili so mu obroč, ki je spominjal na svastiko, ohranili pa zobnik ter povečali črki V in W znotraj kroga. Logotip druge generacije je tovarna uporabljala vse od konca druge svetovne vojne pa do šestdesetih let minulega stoletja. Njegovi posebnosti sta bili slovo zobnika in povečanje črk v krogu. Ker sta ti postali bolj preprosti in proporcionalni, je to v trenutku postal eden najpomembnejših prepoznavnih elementov Volkswagnovih avtomobilov.

Tretji znak se je obdržal samo dve leti, zanj pa je bil značilen kvadrat, ki je objemal obe črki. Četrti logotip so uporabljali od leta 1967 pa do 1978; kvadrat je bil opuščen in črna barva zamenjana s svetlomodro. Peta izvedba tovarniškega znaka je potrjevala ambicioznost znamke, ki se je ozirala po novih trgih in kupcih. Ni šlo za revolucijo, le barvna kombinacija je bila drugačna – podlaga oziroma osnova je bila obarvana v modro, črki pa sta bili beli.

V času od leta 1989 do 2000 se je logotip spremenil kar nekajkrat, vendar so bile spremembe narejene zelo previdno, za marsika- tero oko skoraj neopazno. Pri Volkswagnu so malce spremenili razmerja, tudi barvo in se za navdih ozrli v preteklost. Po letu 2000 je logotip postal tridimenzionalen, v letu 2019 pa znova dvodimenzionalen in tudi dimenzijsko je zdaj nekoliko skromnejši.


Audijeva besedna igra

Audijev logotip nima tako pestre zgodovine spreminjanja kot znak matičnega Volkswagna. Štirje med seboj povezani oziroma prepleteni krogi simbolizirajo nastanek skupine Auto Union AG v začetku tridesetih let prejšnjega stoletja. V njej so se namreč združile štiri tovarne (lahko bi jim rekli tudi večje delavnice), in sicer Audi, DKW, A. Horch in Wanderer.

Krivec za rojstvo te skupine je bil August Horch, ki je leta 1899 ustanovil podjetje A. Horch. Nekaj let kasneje ga je v jezi zapustil in odprl novo s skoraj enakim imenom. Nastal je spor, sodišče ni odločilo njemu v prid, zato je leta 1910 ustanovil novo podjetje z imenom Audiwerke GmbH, pri čemer je uporabil latinski prevod svojega priimka. Horch namreč v nemščini pomeni poslušaj, audi pa enako v latinščini.

Ko so se prej omenjena podjetja čez dvajset let združila, so nastali štirje povezani avtomobilski krogi, ki so še danes logotip znamke Audi in ponazarjajo medsebojno prepletenost ustanovnih članic. Vendar so v letih pred drugo svetovno vojno ta logotip Auto Uniona uporabljali le na dirkalnikih, znamenite srebrne puščice pa so blestele s številnimi zmagami in svetovnimi rekordi na mednarodnih dirkalnih stezah.

Po koncu vojne je napočil čas za selitev tovarne iz ruske okupacijske cone v današnji Audijev bavarski dom v Ingolstadtu. Tu je leta 1949 nastala nova družba Auto Union GmbH, ki je nadaljevala tradicijo izdelave motornih vozil v znamenju štirih krogov. Ob koncu petdesetih let je znamko kupil Daimler-Mercedes. Toda ko so pri Mercedesu v zgodnjih šestdesetih letih hiteli z investicijami v večje in dražje avtomobile, jih majhni in ostareli modeli s prednjim pogonom in dvotaktnimi motorji naenkrat niso več zanimali. Seveda pa je bilo obratno z Volkswagnom, ki je v tem videl poslovno priložnost in že leta 1964 kupil 50 odstotkov Auto Uniona, dve leti kasneje pa prevzel celotno družbo (z eno povsem novo tovarno, pravico do uporabe novega štiritaktnega motorja, ki ga je financiral Mercedes, in vsemi znamkami, razen Horcha). Volkswagen je po petindvajsetih letih s štiritaktno tehnologijo obudil ime Audi, ki se je znašlo na preimenovanem modelu DKW F102 (znamko DKW so ljudje menda preveč povezovali s preživelimi dvotaktniki), nato združil še NSU z Auto Unionom in ustanovil družbo Audi NSU Auto Union, ki se je šele leta 1985 preimenovala v Audi GmbH.

Za konec še zanimivost: idejo za logotip je menda zaradi berlinskih olimpijskih iger in njim v čast leta 1936 dobil Klaus von Oertzen, direktor Wandererjeve prodaje, z znakom pa je želel simbolizirati željo po uspehu. Ironično pa je, da je leta 1995 svetovni olimpijski komite tožil Audi zaradi uporabe zaščitene blagovne znamke, a je tožbo kasneje izgubil.


Vihravi katalonski otrok

CUPRA je trenutno najmlajša znamka pod okriljem koncerna Volkswagen. Na trgu je samostojno namreč šele dve leti. Pred tem je bilo to ime dvajset let rezervirano za zelo zmogljive modele krovne znamke SEAT, a impulzivni in neugnani katalonski otrok se je naposled osamosvojil ter začel pisati lastno zgodbo. Ta mlada znamka nagovarja kupce, ki si želijo nekonvencionalnosti, in takšen je tudi njen znak. CUPRA je namreč več kot znamka športnih avtomobilov, saj uteleša unikaten in samosvoj življenjski slog. »Gre za sodobno interpretacijo športnosti,« je ob predstavitvi znamke in logotipa dejal takratni šef SEAT-a Luca de Meo.

Dirkanje ima ta SEAT-ov enfant terrible v genih, o čemer priča tudi njegovo ime, ki izhaja iz besedne zveze CUP RAcing (pokalno tekmovanje). A gre za mnogo več, saj nam znamka CUPRA z dvema prekrižanima C-jema z ostrimi koti in zašiljenimi potezami sporoča, da njeni avtomobili puristom ponujajo vrhunske vozniške užitke, ne da bi za to morali zapraviti celo premoženje. Logotip navdihuje plemenska estetika, cilj njegove zasnove in oblike pa je spodbujanje občutka pripadnosti, ponosa, poguma in odločnosti. Strast znamke se odraža v personalizaciji in prefinjenosti, saj v morju klasičnih znakov z visokim sijajem izstopa tudi z imenitno bakreno mat barvo logotipa, kar je pravzaprav posledica spretne besedne igre (latinsko cuprum pomeni baker).


Znak kot zemljevid Barcelone

Španski SEAT je z vidika uporabe logotipa za poudarjanje svoje identitete in porekla morda še najbolj ilustrativen od vseh znamk pod okriljem koncerna Volkswagen. Znak te avtohtone španske znamke, ki je podobno kot krovni Volkswagen Nemčijo motorizirala Iberski polotok, je morda na prvi pogled preprost. Težko bi namreč rekli, da gre za kaj več kot stilizirano prvo črko imena tovarne (Sociedad Española de Automóviles de Turismo), ki se v kratični obliki še vedno pojavlja v povezavi s slogovno oblikovanim S. Pa vendar je takratni prvi mož oblikovanja pri znamki Alejandro Mesonero-Romanos ob zadnji posodobitvi logotipa leta 2012 pojasnil, da njegove čiste poteze simbolizirajo odličnost in pozornost do detajlov.

Sprehod SEAT-a od proizvajalca preprostih družinskih avtomobilov, ki je v petdesetih letih 20. stoletja odraščal pri državnih jaslih, do dinamične znamke, katere vodilo sta predvsem navezava na motošport in trendovski oblikovalski slog, simbolizira prav evolucija njegovega logotipa. Pri znamki SEAT so ga od ustanovitve leta 1950 sicer posodobili vsaj osemkrat. Medtem ko je imel model 600, ki je nastal v sodelovanju z italijanskim Fiatom, na nosu umetelen znak, na katerem je polno izpisano ime tovarne objemal par visoko dvignjenih kril, sodobni logotip odraža zasnovo rodnega mesta znamke, Barcelone. Diagonalne črte v znaku namreč simbolizirajo tamkajšnjo razkošno avenijo Avenida Diagonal.


Indijanci s Češke

Češka znamka ŠKODA ima v koncernu prav posebno mesto, saj gre brez dvoma za popolno zgodbo o uspehu, ki bo letos dopolnila že osupljivih 125 let. Leta 1895 se je v Mladi Boleslav vse skupaj začelo s kolesi in dvema Vaclavoma. Knjigarnar Laurin in izvrsten mehanik Klement sta bila namreč kolesarska navdušenca, ki sta kolesa znala zelo dobro sestavljati in po zaslugi prvega tudi odlično prodajati. Posel s kolesi je tako cvetel, da sta kmalu začela izdelovati še motorje, ki so nosili logotip Slavia. Kolo, ovito v lipove liste, ki so simbolizirali slovanske narode, je postalo zaščitni znak podjetja, ki je že leta 1905 začelo izdelovati prve avtomobile. Laurin in Klement sta spremenila tudi logotip, ki je bil v slogu art nouveauja vsaj tako trendovski in sodoben kot njune štirikolesne stvaritve. Leta 1925 sta se povezala s podjetjem ŠKODA, velikim strojnim koncernom, ki ga je leta 1859 ustanovil Emil Škoda. A kljub temu da se je ime podjetja po združitvi spremenilo, je podoba novega logotipa izražala jasno kontinuiteto s prejšnjim. Predstavitveni znak je bil sicer ovalne oblike, a dominanten element osrednjega dela je bilo ime, obkroženo z lento iz lovorovih listov.

Od kod torej zdaj v logotipu Indijanec in puščica? Emil Škoda naj bi imel med svojimi potovanji po Ameriki spremljevalca, zvestega indijanskega služabnika. Slika tega Indijanca je dolgo visela v njegovi pisarni. Med letoma 1915 in 1920 je na njeni osnovi nastal relief, ki je krasil pisarne vodilnih mož podjetja. Original je v svojo pisarno po prvi svetovni vojni obesil komercialni direktor Tomaš Maglič. In mnogi so prepričani, da je bil prav on tisti, ki je ta motiv predlagal za logotip. A težava novega znaka je bila, da je imela puščica sprva pet stiliziranih peres, ki jih je bilo težko jasno reproducirati v tisku. Poleg tega je praznino med puščico in krožnico zapolnjevalo ime tovarne v slabo izbrani pisavi. Zato se je pojavila različica znaka s samo tremi peresi in brez napisa, ki je v svojem bistvu ostala nespremenjena do današnjih dni. Tako se je krilata puščica uveljavila ter postala simbol učinkovitosti in hitrosti, predvsem zaradi lokomotiv ŠKODA, na katerih so številni prvič videli ta novi logotip.

Znak je bil in ostaja poln simbolike. Krog ponazarja raznolikost izdelkov in stilizirano podobo sveta, kamor podjetje izvaža svoje izdelke. Krila odražajo tehnološki razvoj in širino proizvodnega programa, puščica pa hitrost proizvodnje in usmerjenost k sodobnim proizvodnim metodam. Krog oziroma oko v puščici je simbol vizije in natančnosti.

Naslednja sprememba je prišla na vrsto s prehodom češke znamke pod okrilje nemškega velikana Volkswagna. Koncernska modra barva logotipa ŠKODA se je morala umakniti zeleni barvi, na razširjeni obrobi pa se je pojavil napis ŠKODA Auto. Prvi model, ki je nosil posodobljeni logotip, je bila Felicia, prvi avtomobil nove dobe pri znamki ŠKODA.

Najnovejši logotip so Čehi predstavili v drugi polovici leta 2016. Tudi ta strumno sledi novi korporativni identiteti plemena Volkswagen, s čimer je poudarjena vez z matično tovarno. Glavna sprememba zadnje pomladitve logotipa je bila povezana z imenom znamke, ki se je v novi podobi pomaknilo pod zeleno krilato puščico s kromiranim robom. Na vozilih znamke ŠKODA pa se je za znamko tipična zelena v znaku umaknila črno-srebrni kombinaciji.

6 blagovnih znamk pod isto streho